“Sunatnya cuma 10 minit, menunggu sampai 3 jam”- Kanak-kanak Lari Panjat Bumbung Sebab Takut Kena Sunat, Lepastu…

Pengalaman berkhatan atau bahasa mudahnya bersunat, memang pernah menjadi mimpi bagi budak-budak lelaki pada zaman kecik-kecik dulu.

Ada yang kelakar sebab sanggup menyorok dan melarikan diri semata-mata tak nak bersunat, malah ada juga ke tahap yang meraung-raung macam orang kena histeria.

Namun kejadian yang berlaku di Wilayah Banten, Indonesia ni boleh dikatakan lain dari yang lain.

Seorang kanak-kanak lelaki berusia 5 tahun bertindak melarikan diri dari klinik sebelum memanjat bumbung bangunan tersebut.

Malah pelbagai cara dilakukan bagi memujuk kanak-kanak tersebut supaya turun namun dia tetap berkeras duduk di atas bumbung tersebut.

Kejadian itu dikongsikan seorang doktor yang merupakan pemilik klinik tersebut, Anik Sutari yang merasakan kejadian merupakan pertama kali dihadapinya sepanjang 20 tahun pengalaman mengkhatankan kanak-kanak.

 

“Setelah 2 jam menunggu, tapi belum ada tanda-tanda anak mau turun, tiba-tiba…

Sepanjang sejarah profesiku, 20 tahun nyunat, dan dari ribuan anak yg udah sy sunat, baru kali ini anaknya kabur sampai…

Posted by Anik Sutari on Monday, July 8, 2019

 

Sepanjang sejarah profesiku, 20 tahun nyunat, dan dari ribuan anak yg udah sy sunat, baru kali ini anaknya kabur sampai naik ke atas genteng🤭

Semua orang berusaha merayu, tapi ngga ada yg berani nyamperin karena takut anaknya lari dan membahayakan keselamatannya 

Setelah 2 jam menunggu, tapi belum ada tanda2 anak mau turun, tiba2 ortunya ingat pada seseorang, BU GURU……!!! 
Yaaaaa…….telfon bu guru……!!!!

benar aja…..begitu ibu gurunya dateng, dgn sedikit bujukan akhirnya si anak mau turun……

Dan yg lebih ajaib……anak tsb berjalan sendiri menuju tempat eksekusi sunat, langsung memposisikan diri, tanpa dituntun apalagi dipaksa…….

bahkan sampai sunat selesai pun tidak meronta/ngamuk, tidak menangis dan tidak mengeluh sakit sama sekali……

Alhamdulillah……
Sunatnya sih cuma 10 menit…….
Tapi nunggunya……3 jam…….!!!!😄

Tapi tak apalah…..3 jam bukanlah waktu yg lama jika dibanding pelajaran yg sangat berharga yg saya dapatkan dari seorang yg hebat……..SANG GURU🙏❤️

Hah macam mana. Korang dulu-dulu macam ni tak? Tapi hebat betul gurunya kan mampu memujuk kanak-kanak tersebut turun dari bumbung dan dengan rela hati bersunat tanpa perlu dipaksa-paksa.
Well semua ni pengalaman yang mematangkan kita.

 

Ditulis oleh Isa Zubir

Sejenis manusia yang sempoi, masuk air dan kuat makan. Spesis makhluk yang kalau gelak tak ingat dunia, tapi tak perlu risau sebab aku still waras lagi. Perkara paling penting dalam hidup aku - FAMILY dan KERJAYA, yang lain jatuh nombor dua.