“Aku nekat mau sama dia” – Gadis Austria Travel 10,000 KM ke Indonesia Untuk Kahwin Dengan Abang Cleaner

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:



Siapa sangka pertemuan di aplikasi karaoke menemukan jodoh antara seorang wanita dari Austria bersama seorang cleaner dari Indonesia.

Menurut Sosok, Bambang Irawan @ Awan, 28, dan Arzum Balli, 26, mula berkenalan selepas sering berduet melalui Smule sejak tahun 2016. Lama kelamaan, Arzum mula jatuh cinta dengan Awan sehingga mahu bersuamikannya.

Awalnya dari media sosial Smule, kemudian dari situ sering nyanyi bareng. Dari situ pertemanan kita berlanjut.”

Sumber: Tribun

Pada tahun 2017, Arzum menyatakan hasratnya untuk ke Indonesia dan bertemu empat mata dengan Awan. Tapi kata Awan, ketika itu dia sangka Arzum hanya bergurau kerana sebelum ini tiada wanita pernah suka padanya.

Rupa-rupanya Arzum serius dengan hubungan mereka dan benar-benar terbang ke Indonesia sejauh 10,000 kilometer semata-mata untuk berjumpa dengan Awan. Demi membuktikan dia serius dengan hubungan mereka, Arzum terus mengajak Awan berkahwin selepas pertemuan yang pertama.

Saya kira bercanda, masa bule (Arzum) nembak saya saat datang menemui saya. Dari pertemuan pertama kalinya itu, dia ngajak saya nikah.”

Sumber: Tribun

Menurut Awan, meskipun tahu dia hanya seorang tukang cuci Arzum tidak kisah dan menerima bakal suaminya itu seadanya. Awan pun terus menyediakan dokumen untuk pernikahan mereka memandangkan berlainan negara.

Katanya, dia menerima saya apa adanya. Dari situ saya percaya, dia melihat usaha saya bekerja keras. Berkat dia, saya merasa diri saya maju.”

Sumber: Tribun
Sumber: Tribun

Awan sampai berulang-alik ke kedutaan Austria di Indonesia untuk memohon kebenaran bernikah dan sebagainya. Tapi, Arzum kemudian datang semua ke Indonesia untuk tanda tangan borang jadi Awan tidak perlu hantar ke kedutaan.

Saya udah ngirim (berkas menikah) buat dia terima. Tapi mendadak dia datang ke Jakarta jadi berkas ditarik kembali.”

Akhirnya, pada 18 Ogos baru-baru ni Awan dan Arzum bernikah secara sederhana di Pejabat Agama daerah Cilandak. Kini Arzum telah pun kembali ke Austria dan Awan dikatakan bakal menyusul untuk menetap di sana.

Sumber: Tribun
Sumber: Tribun
Sumber: Tribun

Tetapi sebelum tu, Awan perlu belajar dan mendapat sijil bahasa Jerman terlebih dulu. Dia juga perlu bersiap sedia untuk mencari pekerjaan di Austria nanti.

Harus belajar bahasa Jerman dulu. Harus punya sertifikat A1. Saya akan ikut les di Goethe-Institut Jakarta.”

Kisah cinta mereka menjadi bualan dan mendapat perhatian hingga jadi viral di media sosial Indonesia namun kata Arzum dia langsung tidak peduli dengan apa yang dikatakan oleh orang tentang hubungan mereka.

Mula mula Smule, sekarang dah jadi Abe… Moga berbahagia!

Baca: ‘Yang perempuan macam Paris Hilton, tapi lelaki muka tempoyak…’- Ramai Giler Cemburu Dekat Mamat Ni Sebab…

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:

Ditulis oleh Sue Idris

Seorang ibu. Siapa cakap anak aku tak comel siap eh!