in

3 Tips Nak Berhenti Bacaan Al-Quran Jika Habis Nafas

2Tips

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Sepanjang bulan Ramadhan yang mulia ni, kita digalakkan untuk memperbanyakkan ibadat. Antara ibadat yang boleh dilakukan selain solat tarawih, bacaan Al-Quran juga boleh dilakukan.



Namun sebagai insan yang naif, kita pastinya akan berdepan dengan pelbagai cabaran untuk membacanya. Antara cabaran yang akan dihadapi adalah habis nafas ketika baca ayat yang panjang.

Haa… pernah terjadi kat korang kan. Ni min nak share sikit tips untuk berhenti ambil nafas bila baca ayat yang panjang. Tips ni dikongsi oleh @shaniadibella di akaun Twitter miliknya. Semoga bermanfaat!

 

Sangat bermanfaat!

Alhamdulillah min terjumpa tips ni kat social media. Saja min nak share dengan korang, mana tahu ada yang beramal, min pun dapat gak pahala sikit-sikit.

Screenshot 2021 05 09 At 3.47.58 Pm

Betul, min sangat setuju. Simple je. Sebelum ni ada orang pernah kata berhenti kat penyambung ayat. Kita ni kalau paham bahasa Arab takpe gak nak berhenti kat penyambung ayat kan. Nasib baik ada sis ni explain dengan mudah.

Screenshot 2021 05 09 At 3.48.42 Pm

Sama gak macam tadi. Kalau kita ni fasih bahasa Arab mesti kita tahu nak berhenti kat mana. Terima kasih sis kongsi tips paling berguna untuk kami yang nak masih baru nak memahami bahasa Al-Quran ni.

Screenshot 2021 05 09 At 3.47.29 Pm

Selama ni kalau mengaji memang berhenti kat tempat ada tanda wakaf je. Kalau nak berhenti kat tengah ayat yang panjang, memang akan amik balik beberapa perkataan sebelum tu. 

Sekarang dah tahu kan, selamat beramal! Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat di dunia dan akhirat.

 

Baca: “Mcm tu bunyinya” – Gadis Ajar Hukum Tajwid Di Tiktok Buat Netizen Kagum

Screenshot 2021 05 09 At 3.51.52 Pm

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.