“This is Malaysia. Kalau kau kaya, kau nak jadi khinzir pun takde siapa berani ambil tindakan”

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:



Sudah sekian lama wujudnya benteng antara orang kaya dan orang miskin. Orang kaya sentiasa dimenang-menangkan walaupun hakikatnya mereka sebenarnya kalah, manakala orang miskin sering diketepikan sedangkan mereka sebenarnya ada hak yang sepatutnya. Itulah yang sering terjadi di negara kita sehinggakan ianya seolah-olah sudah menjadi kebiasaan.

Kita masih untung kerana masih ada lagi orang yang peka terhadap perkara ini. Seperti Tuan Amir Danau yang telah meluahkan rasa marah dan kesalnya terhadap perkara ini melalui laman Facebook baru-baru ini.

“Ingat macam mana Faizal Tahir dirembat dulu?”

Awal perkongsiannya, dia telah meluahkan rasa tidak puas hati apabila hal yang kecil diperbesarkan. Seperti dulu heboh kisah Faizal Tahir telah menanggalkan bajunya ketika membuat persembahan, telah dikecam habis-habisan. Hampir tiga tahun Faizal Tahir tidak dibenarkan join dalam apa-apa rancangan TV.

Sumber: Wikipedia

“Tu baru tanggal baju masa persembahan. Nampak lubang pusat yang tak stimkan majoriti perempuan pun”

Kemudian Amir mempersoalkan soal seorang usahawan terkenal yang sedang mencari publisiti. Katanya,

“Buat video tengah mandi, mengaku diri tu perempuan sampai setiap video yang dia up di Facebook pun gila bab* punya lucah. Acah tunjuk darah haid.”

“Siapa je kisah? Siapa nak bidas? Jabatan Agama Islam? Jabatan Agama Islam tak boleh. Sebab depa fokus pada benda lain yang kononnya lebih menjejaskan agama Islam. Tu yang kes Siti Kassim pun depa diam.”

Gambar hiasan

Amir turut pelik dengan situasi ini, apabila orang kaya sentiasa dimenangkan walaupun mereka sebenarnya salah. Benda ini berlaku dek hanya kerana wang semata-mata.

“Kau kena tahu. This is Malaysia. Kalau kau kaya, kau nak jadi khinzir pun takde siapa berani ambil tindakan. Kau mengaku jadi Nabi pun silap-silap Jabatan Agama Islam panggil kau untuk mai melawat pejabat je dan buat-buat tegur. Make sure kau kaya lah. Duit banyak!”

Gambar hiasan

Kemudian Amir membezakan pula dengan situasi bagi orang yang tidak berkemampuan. Yang mana mereka sering ditindas dan menjadi mangsa keadaan.

“Kalau kau miskin, busuk, belajar banga*g dekat sekolah, rumah papan kau duduk, kau makan belacan pun kau kena terajang masuk penjara tau. Sebab ada orang cakap kau tengah makan bab* sambil minum ketum.”

“Kau jumpa duit syiling 20sen dan kau ambil pun kau kena hukum gantung sebab dituduh mencuri. Siap kena pukul macam kau bawa parang pergi samun kedai. Apa kau buat semua jadi dosa besar.”

Gambar hiasan

Dalam perkongsiannya itu juga, dia meminta orang ramai agar cepat-cepat menukarkan cara berfikir orang zaman sekarang.

“Ingat, musuh kita bukan agama atau bangsa seseorang. Tapi musuh kita ialah kekuasaan yang menindas dan ketidakadilan.”

Sokong 100% dengan apa yang dia cakap! Apa pendapat korang?

Nota: Gambar digunakan adalah sekadar hiasan

Baca: KJ Pertahan Kaum Wanita, Pakaian Tidak Patut Jadi Sebab Gangguan Seksual Berlaku

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:

Written by Zarith Sofea

Seorang gadis yang minat membaca dan melayari internet untuk lebih cakna tentang gosip dan berita terkini. Peka dengan keadaan semasa tetapi tidak mudah terpengaruh dengan budaya fitnah yang tidak sihat.