Netizen Labelkan Pemuda Ini ‘Bodoh Sejarah’ Sebab Thread Perlekehkan Etnik Melayu

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:



Sejak dua menjak ni, golongan liberal dan netizen di media sosial makin lantang bersuara dan menyatakan pendapat masing-masing atas nama Malaysia Baru.

Paling latest dan timbul kontroversi di Twitter baru-baru ni ialah tweet dari lelaki ni yang dikatakan memperlekeh bangsa Melayu sebagai bangsa minoriti dan tak penting di pentas dunia. Uish kenapa sampai kata macam tu?

Ini apa yang ditulis individu tersebut:

 

Orang Melayu tak sedar, kita sedang alami identity crisis

Sumber: Twitter
Sumber: Twitter

 

Stereotype Melayu apa? Malas, menipu, tak tepati janji

Agak menyedihkan jugak, bagi seorang yang berbangsa Melayu tuduh dan lemparkan macam-macam kata tak elok kepada bangsanya sendiri. Macam Melayu ni bangsa yang paling teruk dalam dunia.

Sumber: Twitter

 

Islam tu adalah tongkat identiti Melayu… tapi sekarang kita boleh lepaskan tongkat tu

Sumber: Twitter
Sumber: Twitter

 

Ramai marah dengan thread ‘bodoh’

Susulan daripada tweet, ramai di kalangan netizen marah dan menuduh individu yang mengeluarkan tweet ni sebagai bodoh dan buta sejarah.

Yang paling best, ramai yang cuba sekolahkan balik mamat ni sebab ternyata ada banyak perkara menarik tentang sejarah Melayu yang dia ketinggalan atau tak tahu. Malunya tulis tweet benda yang kononnya ‘fakta’ ni padahal habuk pun tarak!

Sumber: Twitter

Haa ini pulak siap ada yang buat thread explain pasal sejarah asal usul Melayu pulak. Selanjutnya korang boleh tweet individu ni:

 

Banyakkan membaca bro, banyak je benda gempak pasal Melayu

Meskipun ramai yang marah, ada jugak yang minta individu baca atau gali dengan lebih lanjut pasal bangsa Melayu. Tak salah tambah ilmu pengetahuan supaya lebih luas.

Sumber: Twitter

Apa pendapat korang tentang tweet macam ni? Setuju atau tak dengan apa yang individu ni tulis? Macam manapun, sebelum nak keluarkan apa-apa kenyataan tu pastikan faktanya tepat dan tak undang kontroversi macam ni. 

Baca: “Pakai tudung bukan kerana Allah” – Kena ‘Bash’ Sebab Galak Wanita Teruskan Niat Untuk Buka Tudung

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:

Ditulis oleh Syaida Ismail

Seorang yang suka berimaginasi dan amat meminati penyanyi nombor satu negara, Dato' Siti Nurhaliza. Mungkin kelihatan comel dan tidak merbahaya, namun amat menyukai novel bergenre aksi-thriller. Hati-hati!