Lelaki Melayu Beli Lauk Babi Di Restoran Cina, Rupa-rupanya….

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:



Sedar tak, kita kadang kala ada kecerendungan untuk menilai seseorang dengan hanya melihat mereka. Tanpa mengenali dan mengetahui cerita yang sebenar kita mungkin akan menyebarkan cerita yang tidak benar tentang mereka.

Seperti cerita kali ini, seorang lelaki membeli makanan di sebuah restoran Cina yang menghidangkan makanan tidak halal di Singapura. Baru-baru ini, seorang pengguna Twitter Shameera Idlyn bersama teman lelakinya mendapat perhatian apabila mereka dilihat tanpa segan silu memasuki restoran itu.

Menurut Mothership, disebabkan mereka berketurunan Melayu sudah tentu lah banyak mata-mata manusia yang suka menilai orang lain, ‘usha’ mereka. Apatah lagi, mereka membeli menu makanan daging babi.

[sociallocker id=1666]

babi

Tetapi sebenarnya mereka bukan beli untuk diri sendiri! Sebaliknya, mereka tolong tapau makanan untuk seorang warga emas berbangsa Cina yang mereka kenali secara peribadi.

babi2

Nampak tak? Kenapa mesti menilai tanpa mengetahui sesuatu cerita? Tak rasa ke apa yang mereka buat tu sesuatu yang menyentuh perasaan?

[/sociallocker]

Apabila kita membuat penilaian sendiri, kita mungkin berpotensi untuk mereka cerita yang tidak benar. Dan ia adalah satu fitnah ye! Bak kata omputih, don’t judge a book by its cover 🙂

YoungerTV tvland younger hilary duff judge

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:

Ditulis oleh Sue Idris

Seorang ibu. Siapa cakap anak aku tak comel siap eh!