“Ni Muzium Negara, bukannya rumah Bersamamu”

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:



Muzium terutamanya Muzium Negara adalah pendokong terhadap pemuliharaan dan pengekalan warisan koleksi khazanah negara. Bangunan itu sendiri dah mewakili identiti nasional dan jugak merupakan antara tarikan pelancong di Malaysia.

Sumber: NST

Malangnya, kini keadaan Muzium Negara sedikit memeranjatkan orang ramai. Menerusi perkongsian di Twitter, Aan Azwan menunjukkan apa yang dia temui semasa berkunjung ke situ. Katanya,

Sumber: Twitter

 

Ada baldi nak tadah air hujan

Melalui gambar yang dikongsikan, terdapat tiga buah baldi yang diletakkan di lantai muzium bagi menadah air hujan sebab terdapat kebocoran. Alahai…

Sumber: Twitter

 

Mungkin takde peruntukan yang cukup

Sedih dan kesal melihat keadaan ni, ramai pelik Muzium Negara tidak dijaga dan beranggapan berkemungkinan muzium tersebut tidak mempunyai peruntukan yang cukup untuk diselenggara.

Sumber: Twitter

 

Ada jugak yang kecewa dengan pengalaman berkunjung ke Muzium Negara

Selain tu, ramai jugak menceritakan pengalaman masing-masing yang kecewa dengan keadaan muzium berkenaan semasa kunjungan mereka ke sana.

Sumber: Twitter

Muzium Negara yang menyimpan pelbagai bahan sejarah sepatutnya dijaga dengan sebaik mungkin bagi mengelakkan barang-barang bersejarah tak rosak dan kekal tahan untuk dipamerkan. Bila nampak keadaan macam ni agak sedih jugaklah. Harap masalah ni akan ditangani dengan baik dan penyelenggaraan akan dijalankan.

Harap jugak lepas ni rakyat akan datang melawat. Mungkin dengan bayaran tiket tu walaupun sikit, sedikit sebanyak dapat membantu pihak muzium.

Baca: “Bagi masuk free, appreciate la s*al” – Pusat Sains Negara Jadi Mangsa Vandalisme Selepas 2 Bulan Dibuka Semula

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:

Ditulis oleh Amalina Zainal

Seorang yang optimis dan teliti serta berkemahiran dalam berkomunikasi; boleh bekerja dalam pasukan, berfikiran terbuka dan seorang yang menepati masa.