Anak Kecil Muntah, Demam & Cirit Birit Disebabkan Pencuci Botol? Ada Logiknya Perkongsian Bapa Ini!

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:



Bukanlah mahu menakut-nakut kan ibu bapa yang mempunyai anak kecil, tapi kadang-kadang perkara remeh yang kita selalu pandang enteng ini lah memberikan impak besar pada tubuh badan mereka.

Walaupun basuh sehingga bersih di mata tapi mata kita mana boleh nampak kuman.

Sumber : Facebook

Periksa Pencuci Botol Susu Anak Kita !

Tersentak saya bila baca posting Dr. Saidatul Husna berkenaan span basuh pinggan yang boleh jadi ‘silent killer’ pada mak ayah kita terutama yang ada kencing manis.

Bahaya betul !

Lepas baca post tersebut terus terlintas di kepala,

“Pencuci botol susu anak pun guna span juga”

Kadang-kadang tu basuh botol anak susunya dah basi, kerak susu melekat di puting, walaupun basuh sehingga bersih di mata tapi mata kita mana boleh nampak kuman.

Mana nampak kalau kuman dari susu basi tadi melekat pada span, kerak susu yang di sental pada puting tadi pun boleh terselit dalam span.”

Bila diamati betul-betul, ada logiknya dengan apa dikongsikan oleh Mohd Fhais ini, tak semestinya botol susu yang nampak bersih dimata kita itu benar-benar bersih. Mungkin ada ‘kekotoran’ lain yang kita tak nampak.

 

Span tu memang dah terkumpul banyak kuman berbahaya terutamanya…kuman ini boleh melekat semula pada botol.

Sumber : Sirap Limau

“Dah dekat 6-7 bulan pencuci botol ni tak di ganti.. Syukur alhamdulillah Allah masih lindungi anak-anak saya.

Secara logiknya span tu memang dah terkumpul banyak kuman berbahaya terutamanya Escherichia Coli (E-Coli). Masa basuh botol tanpa sedar kuman ini boleh melekat semula pada botol.

Kita tak nampak ni !

Kesian anak kecil boleh jadi loya, demam, muntah dan cirit birit kalau kuman E-Coli ni menyerang perut mereka.”

Biarpun berus pencuci botol ini fungsinya terhad pada satu barang sahaja, ia tak bermakna span di pencuci tersebut sudah betul-betul bersih. Botol susu yang dah direndam dalam air panas tu memang bersih, tapi pencuci?

Jadi, sebagai langkah berhati-hati, ikuti cara Fhais ini untuk pastikan pencuci itu benar-benar terhindar dari kuman.

 

Sementara nak pergi beli yang baru saya ambil langkah-langkah pencegahan ini.

Sumber foto : Sirap Limau

“Memang bernasib baik betul tak jadi apa-apa pada anak selama ni. Kena tukar sebelum terjadi apa-apa, menyesal tak guna nanti.

Di rumah tiada pencuci lebih jadi sementara nak pergi beli yang baru saya ambil langkah-langkah pencegahan ini yang Dr. Saidatul kongsikan.

1. Rendam/rebus span dengan air panas selama 5 minit.

2. Boleh juga hangatkan di dalam microwave pada suhu terpanas selama 2 minit.

Nota (ini hasil carian di google):
Suhu kepanasan untuk membunuh kuman di sarankan pada 100 darjah celsius dan ke atas.

Ini langkah pencegahan sementara sahaja. Seelok-eloknya 3 minggu sekali tukar yang baru.

Kalau berkaitan kesihatan anak-anak ni ibubapa kena selalu sangka buruk jangan melengah, sebab bila dah berlaku sesuatu nanti sangat buruk akibatkan pada anak dan diri ibubapa sendiri.

– Mohd Fhais –
Jangan main-main dengan kesihatan anak

P/s : Tolong saya sampaikan pesanan penting ini pada ibubapa di luar sana yang masih ada anak menyusu guna botol supaya mereka lebih prihatin dengan bahaya kuman ni.”

Dengan apa yang diceritakan ini, memang ada kesahihannya, teknik pencucian yang betul tak semestinya boleh jaminkan kebersihan yang maksimum.

Malah, langkah-langkah untuk atasi membersihkan pencuci ini takkan bertahan lama. Disarankan ibu bapa kerap mencuci serta menukar yang baru.

Perkongsian ini hanya sekadar langkah untuk ibu bapa berhati-hati, bukannya untuk menakutkan ibu bapa, kerana masih belum berlaku kes serius.

Baca: 10 Persiapan Penting Ibu Bapa Bagi Anak Yang Bakal Naik Darjah Satu Bulan Depan

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:

Ditulis oleh Izuan Jelani

Si gemuk yang tengah berpulun nak kuruskan badan tapi kuat makan, namun selepas 6 bulan lelaki ini berjaya menghilangkan RM 1,000 tanpa sebarang kg.