in

“Duit tu pegi mana?” – Lelaki Ini Perjelas Isu Sebenar, Bantuan Zakat Sebenarnya Diberikan Kepada Penerima

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Menunaikan zakat adalah salah satu daripada Rukun Islam yang wajib ditunaikan. Semua wang yang berjaya dikumpul hasil dari pembayaran zakat ini diuruskan oleh Pusat Urus Zakat di setiap negeri di Malaysia.


Orang yang layar menerima wang zakat di gelar asnaf dan mereka ini terdiri daripada fakir miskin dan beberapa kategori yang lain. Setakat ini, bantuan pengagihan zakat di jalankan secara terus kepada asnaf dan tidak melalui pihak ketiga.

Namun, masih ada desas-desus berita mengenai asnaf yagn tidak terima bantuan zakat. Hal ini walaubagaimanapun cepat ditangkis oleh @acaiijawe yang bekerja sebagai amil (pemungut) zakat. Media sering melaporkan hal mengenai bayaran zakat yang tidak sampai ke asnaf, dan perkara ini telah diperjelaskan dalam tweet beliau dibawah.

 

Duit pergi mana?

Janganlah kita terus tuduh pihak zakat tak buat kerja atau makan gaji buta. Sebaliknya siasat dulu dan tanya pusat urus zakat negeri masing-masing. Mesti ada jawapan kan.

Ada bantuan yang diberikan dan dah offer untuk tinggal rumah elok dan pihak zakat yang tolong bayarkan sewa semua. Kalau dah orang jenis degil macam ni kita nak tolong pun susah. Entah lah

 

Netizen sokong

Biasalah tu, kalau kita tak tahu cerita sebenar mesti nak kecam je kan. Ni dah tahu cerita dari pihak zakat sendiri baru kita boleh buat penilaian. Siapa yang songlap, siapa yang degil?

Betul, kita kena kaji sebelum nak buat conclusion sendiri. Nasib baik En. Faisal ni ada untuk bagi pencerahan. Kalau tak, tak pasal-pasal pusat urus zakat kena kecam sebab tak peduli fakir miskin.

Kita buat kerja kita, Insya Allah nanti ada jalan dan pertolongan dari orang lain. Yang degil tu tak tahu nak kata apa dah. Cakap salah, tak cakap pun salah.

 

Baca: “Penyumbang zakat terbesar di Selangor” – Aliff Syukri Tak Pernah Culas Bayar Zakat Sejak Umur Belasan Tahun & Dah Bantu Ribuan Asnaf

 

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.