in ,

Sebak Lihat Budak 6 Tahun Ni Jaga Bapa Sedang Lumpuh Lepas Ibu Larikan Diri

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:



Sedih admin tengok nasib seorang budak perempuan berumur 6 tahun yang kecil-kecil dah kena pegang tanggungjawab yang besar.

Menurut mStar, semuanya bermula apabila bapanya, Tian Haicheng, 38 yang dahulunya ada pekerjaan dan gaji yang baik terbabit dalam satu kemalangan jalan raya di Ningxia, China. Akibat daripada kemalangan tu, Tian tak boleh berjalan dan menyara keluarganya lagi.

Sumber: Dailymail

 

Isteri larikan diri dan tinggalkan anak 6 tahun jaga suami

Lebih menyedihkan, isteri Tian ni melarikan diri dengan bawa anak lelaki mereka bersama dan tinggalkan suaminya dengan anak perempuan mereka bernama Jiajia yang baru umur 6 tahun.

Sejak dari itu, Jiajia lah yang uruskan bapanya yang kurang upaya dan ambil alih tugas ibunya dengan memasak dan mencuci luka bapanya. Alahai anak!

Sumber: Dailymail
Sumber: Dailymail

 

Bangun seawal 6 pagi uruskan bapa

Siapa yang dapat percaya kan, budak 6 tahun dah pandai jaga diri sendiri malah dia juga mampu menjaga bapanya yang kurang upaya.

Dalam sebuah video yang tersebar di laman media sosial China, Jiajia dilihat bangun seawal 6 pagi untuk mencuci luka bapanya, bantu lelaki itu duduk di kerusi roda, suap makanan, membaca dan menyelimut bapanya yang sedang tidur. 

#HeartwarmingMoments: Six-year-old girl becomes the right hand of her paraplegic father

#HeartwarmingMoments: Six-year-old girl becomes the right hand of her paraplegic fatherA six-year-old girl should have played with other kids or toys all day under their parents care without a single worry. Jiajia, also six years old, however, has to attend to her father.Jiajia’s father Tian Haicheng has been paralyzed since 2016.In March 2016, Tian Haicheng, a loading machine operator with a good salary and a happy family, was involved in a car accident on his way to pick up his paycheck. The injuries he had suffered in the accident cost him all of his all savings and ridded his ability to move.Three months after the accident, his wife told him that she was going to her mother’s home for a few days. However, she never returned, leaving Tian and their son with Tian. He was so desperate that he begged his young daughter Jiajia to give him a bottle of pesticide so that he could kill himself.The intelligent girl felt her father’s desperation and so ran to her grandparent’s instead of giving him what he had asked for.Realizing her father’s pain, Jiajia cried out, “Papa, mother left, but I’m still here. If you kill yourself, I will be alone.”Hearing those words, Tian hugged his little girl and said he would never give up.Since then, the little girl has been her father’s “right-hand man.” She gets up at six o’clock in the morning each day to massage his limbs with her grandma, helps him get on his wheelchair with a special contraption made by her grandfather, and helps him with daily tasks, such as washing his face, shaving, and eating.The six-year-old girl even wakes up at midnight to turn her father over to prevent bedsores.Though hard, Tian now lives a happy and hopeful life thanks to his daughter’s efforts.This touching story has melted hearts and countless netizens have delivered their best wishes to Tian’s family and offered to help Jiajia.

Posted by People's Daily, China on Friday, September 28, 2018

Dengan bantuan Jiajia, Tian dapat atasi masalah kemurungan dan berharap nasibnya akan bertambah baik supaya dapat membantu anaknya di masa hadapan.

Sumber: Dailymail
Sumber: Dailymail

Walaupun ramai netizen yang kagum dengan kematangan Jiajia, ada jugak yang bersedih lihat anak kecil ni terpaksa menjadi dewasa sebelum dari usianya dan tak banyak habiskan masa bermain dengan kawan-kawan sebaya.

Semoga bapa Jiajia cepat sembuh dan anak ini dapat teruskan hidup macam rakan-rakan seusianya!

Baca: Anak Menangis Tepi Mayat Bapa Sebab Tak Berduit Nak Bakar, Baca Apa Netizen Buat…

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari: