in

Gigih Naik Bas Dari Perak Ke Melaka Nak Beli Kereta Baru, Sekali Pengantin Baru ‘Hangus’ RM9K Kena Scam

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Ingin membeli kereta baru untuk isteri, itulah hajat murni seorang lelaki yang baru sahaja mendirikan rumah tangga pada 6 Januari 2021 yang lepas apabila dia bersama adik perempuannya gigih menaiki bas dari Perak ke Melaka semata-mata ingin membeli sebuah kereta Satria Neo dengan seorang lelaki yang dikenali sebagai Ayim.


Namun, hajat itu tidak kesampaian apabila ternyata lelaki si penjual kereta itu rupa-rupanya adalah seorang scammer yang menyebabkan duitnya ‘hangus’ sebanyak RM9K! 

 

‘Eksited’ dari Perak ke Melaka naik bas

Menerusi sebuah video yang dimuat naik oleh si adik, Lia Syazwaniy di akaun TikToknya yang diunggah kembali di laman Twitter, dia bersama abang serta seorang lagi rakan abangnya telah menaiki bas dari Perak untuk ke Melaka pada 11 Januari 2021 untuk menguruskan urusan pembayaran harga kereta Satria Neo yang telah ditempah oleh abangnya secara online

Time nak pergi tu memang excited gila dan happy sebab abang saya letak niat nanti nak bawa isteri dia jalan-jalan naik kereta baru.

Cerita gadis itu, abangnya memang berminat dengan kereta Satria Neo. Kebetulan dia ada terjumpa pula satu posting di laman Facebook yang mengiklankan kereta jenama itu dengan harga RM9,000. Tertarik dengan harga ‘tak masuk akal’ serta ‘kualiti’ kereta yang masih cantik, abangnya terus sahaja menghubungi pemiliknya untuk membeli kereta berkenaan.

Abang saya hairan sebab roadtax semua dia tanggung.

Kata penjual yang dikenali sebagai Ayim itu, mereka cuma perlu datang ke Melaka dan membuat nama sahaja sementara hal-hal lain akan ‘dibereskan’ olehnya. Walaupun sedikit curiga dengan tawaran itu, mereka terus sahaja bersetuju untuk ke sana lebih-lebih lagi abangnya itu kurang berpengalaman dalam urusan pembelian kereta.

 

Dijemput pemandu Grab yang diupah scammer

Mereka bergerak dari Perak kira-kira pukul 11.46 pagi dan sampai di Melaka Central agat lewat iaitu kira-kira pukul 6.30 petang. Setelah sampai di sana, mereka dijemput pula oleh seorang pemandu Grab yang telah ditempah oleh scammer berkenaan untuk dibawa ke bengkel, UTC dan bank terdekat untuk mengeluarkan wang. 

Mula-mula kami terus pergi bengkel untuk tengok kereta. Disitu cuma ada scammer di luar dan di dalam pejabat ada owner. Scammer mengaku dia owner bengkel and kerja dekat situ 8 tahun. 

Setelah abangnya ‘test drive’ kereta tersebut, mereka pulang semula ke bengkel itu dan di situlah scammer itu mula memainkan ‘peranannya’. Pada awalnya, dia menyuruh abang mangsa untuk bayar harga kereta itu secara separuh dahulu, namun secara tiba-tiba dia cuba ‘memutar belit’ dengan meminta untuk membayar secara penuh pula. 

 

Tabur ‘janji manis’, siap suruh ambil gambar sebagai bukti

Dipendekkan cerita, abangnya bersetuju untuk membayar jumlah kereta sebanyak RM9,000 selepas sahaja si scammer menabur ‘janji manis’ dan meminta mereka untuk mengambil gambarnya sekiranya berlaku apa-apa.

Saya paham awak, kalau tak percaya tangkap gambar saya. – kata si scammer

Setelah muslihat yang digunakan oleh si scammer itu berjaya dihidu, mereka kembali semula ke bengkel tersebut untuk berhadapan dengannya. Namun, alangkah terkejutnya apabila lelaki itu telah ‘lesap’ dari situ bersama RM9,000 duit cash yang telah dibayar. Apa yang lebih memeranjatkan, sebenarnya dia juga bukanlah pemilik bengkel berkenaan. 

 

Ayim si scammer datang ke bengkel nak test drive sahaja

Menurut pemilik sebenar bengkel tersebut, lelaki yang dikenali sebagai Ayim itu dikatakan datang ke bengkel itu untuk mencuba kereta pemilik bengkel sahaja. Kereta Satria Neo yang kononnya diiklankan untuk dijual itu sebenarnya masih lagi atas nama pemilik bengkel berkenaan dan bukannya milik Ayim seperti yang didakwa.

Terduduk dengan penipuan itu, mereka membuat keputusan untuk membuat laporan polis di Ayer Keroh. 

 

Nasib ada sedikit duit nak tambang balik

Tambah gadis itu lagi, keluarganya amat risau dengan nasib yang menimpa mereka ketika di sana kerana mereka hanya datang sehelai sepinggang. Nasib menyebelahi mereka apabila mujur abangnya masih mempunyai sedikit wang untuk membolehkan mereka menetap tidur di hotel semalaman dan membeli tiket bas untuk pulang ke rumah.

Pergi dengan gembira balik dengan duka. Duit lebuh, barang tak dapat. 

Ya Allah, sekiranya ini ujian bagi kami, kami redha Ya Allah. 

Pesannya lagi, tujuan dia berkongsi pengalaman buruk ini adalah untuk mengingatkan netizen di luar sana supaya sentiasa berhati-hati dengan scammers. Tambahnya, sesiapa yang mengenali suspek tersebut, boleh menghubunginya secara terus supaya tiada lagi individu yang bakal menjadi ‘mangsa’ seterusnya. 

Semoga keluarga tabah dengan dugaan ini. Korang ada pengalaman tertipu dengan scammer yang sama? 

Baca: Wanita Guna Duit Simpanan Suami Sebagai Pemandu Lori, Kena Scam Lebih RM20,000 Dengan ‘Jejaka’ FB

Sumber: Twitter
Sumber: Twitter
Sumber: Twitter

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.