“Sekurang-kurangnya dapat mencegah” – Viral Ibu Pasang Pagar Dalam Kereta Buat E-Hailing Beri Inspirasi Netizen

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:



Buat E-Hailing adalah salah satu langkah paling mudah buat semua orang untuk membantu diri untuk menampung perbelanjaan, sama ada perbelanjaan komitmen bulanan mahupun duit poket sendiri.

Tapi satu risiko dibalik alternatif mudah ini adalah ancaman daripada para penumpang sendiri, banyak kita dengar kes penumpang samun, scam, sampai ada yang mencederakan pemandu.

 

Bekerja sebagai driver GOCAR tentu nya rawan(bimbang) akan bahaya BEGAL (penyamun). Maka dari itu Ibu ini membuat kerangkeng(pagar) dari Besi untuk mencegah BEGAL beraksi lebih jauh (hindari penyamun)!”

Itu sebab lah seorang ibu dari Indonesia ini buat keputusan untuk pasang ‘pagar’ dekat dalam kereta di bahagian pemandu supaya ada gap dengan penumpang.

Sebagai seorang ibu yang ingin menanggung kehidupan seharian anak-anaknya, sudah semestinya dia akan serahkan komitmen kerjanya itu agar ia tidak terbatas.

Ya lah, minta simpang tapi kalau berlaku sebarang ancaman yang boleh mencederakannya, ia pasti akan dirinya terbatas untuk buat kerja. Malah duit pendapatan juga dapat dilindungi. Lebih-lebih lagi untuk wanita berumur macam wanita ni.

Kata ibu ini lagi, memang lah ia tidak dijamin 100% selamat, tapi sekurang-kurangnya dapat mencegah daripada sebagai bahaya.

Jadi, bila penjenayah acukan pisau, sekurang-kurangnya pemandu sempat keluar daripada dijerut atau dikelar.

Ini kerana dia bimbang dengan kes yang terjadi pada tahun 2018, dimana ada 5 kes pemandu E-Hailing dirompak dan dibunuh di negara tersebut.

Itulah yang memberi inspirasi ibu ini untuk melakukan tindakan sedemikian.

Lebih daripada 10,000 netizen yang retweets tu rasa terharu dah ter-inspirasi melihat ketekunan ibu ini mencari rezeki halal. Masing-masing mendoakan bahawa ibu ini urah rezeki.

 

Tengah trending

Sebenarnya cara ini tengah trending di Indonesia, ibu ini bukanlah orang pertama yang melakukan perkara sedemikian dia sendiri dapat inspirasi daripada orang lain.

Sumber : Twitter
Sumber : Twitter
Sumber : Twitter

Hurm, bagus juga cadangan ni, kreatif tapi ada juga netizen yang bitter kata boleh je acu pakai pistol. Macam dikatakan tadi lah sekurang-kurangnya dapat lah mencegah.

 

Baca : “Miskin ke tak leh sewa lori or kereta? – Student Kena Bash Semula Selepas Kutuk Pemandu E-Hailing

 

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:

Ditulis oleh Izuan Jelani

Mende?