in

Netizen Kecam Jenama Kosmetik Tempatan Tiru Konsep Sephora dan Jual Kosmetik Palsu

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Bagi penggemar barangan kosmetik luar negara, anda pasti tak berapa senang apabila mendengar berita yang satu ini. Baru-baru ini, seorang usahawan tempatan telah membuka sebuah butik kecantikan di Kota Bharu, Kelantan.


Sumber: Vitdaily

Butik yang dinamakan Sefarra ini telah ditubuhkan Farra Fareez yang juga pengasas kepada produk kecantikan Farra Beauty.

Pada 18 Oktober lalu, sebuah pelancaran eksklusif telah diadakan untuk meraikan pembukaan butik tersebut yang dihadiri oleh artis terkenal seperti Hanez Suraya dan usahawan kecantikan, Nur Sajat.

Sumber: Facebook
Sumber: Facebook

Walau bagaimanapun, kemunculan butik kecantikan ini telah menimbulkan tanda tanya serta kecaman dari netizen oleh kerana persamaannya dengan butik kecantikan terkenal, Sephora. Biar betul?

Persamaannya bukan setakat 30 ke 50%, namun ia dikatakan hampir 99.9% serupa dengan jenama kosmetik terkenal dunia itu!

Sudahlah nama seakan-akan sama, ciri-ciri seperti kad keahlian, beg kertas dan logo jenama Sefarra yang berwarna hitam putih juga jika dilihat sekali imbas memang sama konsepnya dengan jenama Sephora.

Sumber: Coconuts
Sumber: SAYS

Akibat dari persamaan ini, rata-rata netizen telah mengkritik dan mengecam Sefarra kerana meniru habis-habisan jenama terkenal dunia itu.

Sumber: Twitter
Sumber: Twitter
Sumber: Twitter

Malah lebih teruk lagi, Sefarra juga didakwa menjual produk kosmetik palsu! Alahai macam tak percaya pulak…

Sumber: SAYS
Sumber: Twitter

Tidak cukup dengan itu, minyak wangi yang dijual di butik kecantikan tersebut juga turut menimbulkan persoalan. Sefarra Miniature Perfume dikatakan telah meniru jenama minyak wangi terkenal antarabangsa iaitu Chanel.

Sumber: SAYS

Menurut laman rasmi Facebook Sefarra, minyak wangi tersebut mempunyai empat jenis bauan yang berbeza dan dikatakan terinpirasi dari wangian seperti Coco Chanel, Dior Addict, Chloe dan Gucci Guilty.

Walau bagaimanapun, butik ini juga ada menjual barangan kosmetik dari jurusolek terkenal tempatan seperti Alha Alfa, Ferra Rossa, Nuex Rosli dan Najeeb Azmi.

Sumber: Vitdaily

Isu peniruan ini bukanlah pertama kali berlaku ke atas produk-produk terkenal antarabangsa dan dalam negara. Jenama Duck yang diasaskan Vivy Yusof misalnya, pernah ditiru konsep penjenamaan dan produknya oleh jenama tudung doNUT.

Manakala jenama NARS yang terkenal di Peranchis pula pernah menjadi mangsa peniruan jenama kosmetik tempatan ANAS yang ditubuhkan Ogos 2017 lalu.

Sumber: SAYS
Sumber: SAYS

Adalah lebih baik kalau sesuatu produk tersebut tidak meniru mana-mana konsep jenama yang sudah terkenal di antarabangsa. Ori kan lebih bagus dan mudah diterima ramai. 

Baca: Hati-hati Beli Produk Kosmetik Tiruan, Kilang Terbongkar Proses Produk Dalam Keadaan Menjijikkan

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.