in

Lepas 3 Tahun Bercinta, Pasangan Kekasih Terpaksa Putus Hubungan Kerana Kedua-duanya Pembawa Talasemia

Berpisah Kerana Pasangan Ada Talasemia

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Sebelum berkahwin, setahu admin kita hanya perlu menjalani ujian darah untuk memastikan sama ada pasangan tersebut mempunyai HIV atau tidak kerana ia adalah salah satu syarat untuk berkahwin di Malaysia.



Tapi korang pernah dengar tak tentang penyakit Talasemia? Ia adalah penyakit berkaitan darah yang diwarisi secara genetik yang menyebabkan hemoglobin dalam sel darah merah menjadi tidak normal.

Darah Pesakit Talasemia

Ia juga secara tak langsung akan buatkan saluran bekalan oksigen dan nutrien dalam badan jadi terganggu.

 

“Lepas 3 tahun bercinta, kami dapat tahu rupanya pembawa talasemia minor”

Disebabkan hal inilah sepasang kekasih di Indonesia memutuskan untuk berpisah dan kisah tersebut telah dikongsikan oleh @szasaccount di TikTok.

Menerusi video tersebut, pengguna TikTok ini memberitahu yang dia bersama kekasihnya sudah bercinta selama 3 tahun sebelum kedua-duanya mendapat tahu yang mereka pembawa gen talasemia minor.

Talasemia Minor

Bimbang ia akan membawa risiko tinggi kepada anak-anak jika hubungan mereka diteruskan, pasangan ini akhirnya memutuskan untuk berpisah.

Saya yang mengetahui hidapi talasemia terlebih dahulu. Kerana sudah lama bercinta, bapa meminta kami melakukan ujian talasemia.

“Kami tahu semua risiko jangka pendek dan panjang. Malah untuk buat ujian pun kami siapkan mental dan fizikal kerana bimbang keputusannya sama.

“Jadi ia bukan mudah buat kami. Menangis dan perasaan takut sudah kami lalui berbulan-bulan.

“Talasemia tidak boleh sembuh. Kalau boleh sembuh lain ceritanya. Dan ini risiko besar buat anak-anak,” tulis Szasa di komen.

Selepas berbincang, pasangan ini kemudian memilih untuk menjadi sahabat baik dan menjadikan hari terakhir mereka pada majlis perkahwinan abang teman lelaki tersebut.

@szasaccount

please spread awareness about thalasemia #thalasemia #thalasemiaindonesia #breakup #fyp

♬ Pesan Terakhir – Lyodra

 

“Keep spreading awareness kak”

Video yang mendapat lebih 363,000 likes ini menerima pelbagai komen positif daripada netizen dan ada juga memuji pasangan ini kerana memberi kesedaran kepada orang ramai betapa pentingnya membuat ujian talasemia sebelum berkahwin.

Apa-apapun ramai juga yang mendoakan semoga kedua-duanya bertemu dengan pasangan yang sesuai di masa hadapan.

Talasemia Eductaed

Sebagai info, bagi individu yang telah disahkan sebagai pesakit talasemia, korang kena pastikan pasangan hidup bukanlah pembawa gen penyakit ini kerana dibimbangi anak-anak bakal menghidap Beta Talasemia Major.

Penghidap penyakit ini memerlukan rawatan sepanjang hayat kerana penghasilan darah merah yang kurang dan tak dapat berfungsi secara optimum.

Baca: Terkejut! Pemuda Ini Tiba-tiba Datang Terus Mengaji Kuat-kuat, Rupanya Ada Tekanan Sebab Baru Putus Cinta

Putus Cinta

Sumber: Blog
Sumber: TikTok
Sumber: TikTok

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.