in

“China ni patut dihapuskan terus dari peta dunia” – [Video] Selebriti Dunia Merayu Minta China Hentikan Yulin Dog Meat Festival

Belum cukup jijik memikirkan yang ada orang-orang di China sanggup jadikan haiwan-haiwan eksotik sebagai makanan dorang, sejak 11 tahun yang lalu, dorang juga telah mengadakan sebuah perayaan yang dipanggil Festival Daging Anjing Yulin. Jom baca untuk ketahui lebih lanjut tentang festival yang kejam dan tak ada belas kasihan ni.

Apa itu Festival Daging Anjing Yulin?

Festival Yulin, atau sering dipanggil sebagai festival “Laici dan daging anjing” merupakan sebuah acara tahunan yang diadakan selama 10 hari, di mana 10,000 anjing akan dijadikan korban. Disamping itu, festival ini turut menyediakan daging kucing, buah laici segar dan arak.

Bila dan di mana festival ini diadakan?

Kalau korang nak tahu, festival ini diadakan di Yulin, sebuah bandar di wilayah Guangxi selama 10 hari bermula dari 21 hingga 30 Jun. Ia juga merupakan minggu yang paling panas.

Festival ini mula dilakukan pada tahun 2009 dan mengikut kepercayaan orang-orang di sana, makan daging ketika musim panas akan membawa tuah dan kesihatan yang baik. Ada juga yang percaya, makan daging anjing ini boleh sihatkan tubuh badan dan meningkatkan prestasi seks lelaki.

Pun begitu, beberapa tempat di China dan negara lain tak bersetuju dengan sambutan ini kerana ketika festival ini, dorang akan menyembelih anjing dengan cara yang paling kejam.

Di festival ini, dorang akan melapah anjing hidup-hidup, memukul, rendam dalam air panas dan macam-macam lagi. Memang terlalu-lalu kejamlah cara dorang ni.

Pendapat rakyat China mengenai festival ini

Macam yang korang tahu, makan daging anjing adalah dibenarkan di China dan sekitar 10 hingga 20 juta anjing telah dibunuh setiap tahun untuk dimakan.

Pun begitu, ramai golongan kelas pertengahan di China dan golongan-golongan muda di sana telah berani bersuara meminta agar kerajaan berhenti benarkan orang makan daging anjing.

Dapat perhatian dunia

Selain aktivis di China, aktivis dan selebriti dari negara lain juga turut berusaha untuk cuba menghentikan kekejaman yang berlaku setiap tahun ini.

Dekat bawah ni, korang boleh tengok beberapa pelakon terkenal seperti Matt Damon, Lucy Liu dan Joaquin Phoenix minta kekejaman terhadap haiwan-haiwan ini dihentikan.

View this post on Instagram

“Everyone” is talking about The Yulin Dog Meat Festival, which happens every year 21st June. But this is a particularly a gruesome display of the dog meat trade! The animals suffer enormously – packed tightly together in tiny cages and transported for days without food or water to slaughterhouses and markets, before being cruelly killed in front of each other. The most horrific part in my opinion is that they are brutally beaten, COOKED , BURNED or SKINNED ALIVE. It’s torture, not culture!!! And this horrific crime is committed every day to millions of dogs and cats in Asia for the meat, but mostly for the FUR and LEATHER industry marked as “fauxfur”, "lamb leather", "genuine leather", “pig leather” or just "leather" and then it’s exported worldwide and the only way to see the difference is by taking a DNA test. Animals deserves better! Please avoid animal products as much as you can and also donate to organizations that works for animal rights. Animals doesn’t have a voice so we have to speak up for them! 🛑 www.hsi.org www.stopyulinforever.org www.fightdogmeat.com www.animalhopeandwellness.org

A post shared by Aylar Lie (@aylarlieofficial) on

Sumber: IndependentUK

 

Baca: “Sedap sangat ke sampai tak serik?” – Pasar Basah Haiwan Eksotik Wuhan Kini Dibuka Semula!

Sumber: DogTime