in

7 Tahun Lalu Pada Hari Ini, MH17 Ditembak Jatuh & Mengorbankan 298 Nyawa

Cover 13

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Tanggal 17 Julai pada hari ini menandakan genap 7 tahun selepas tragedi menyayat hati pesawat MH17 yang ditembak jatuh serta mengorbankan nyawa 298 penumpang dan anak kapal.



Menteri Luar Negeri Australia, Belgium, Belanda, Ukraine dan Malaysia mengeluarkan kenyataan bersama untuk memperingati ulang tahun ketujuh tragedi ini. Untuk rekod, kelima-lima negara ini adalah daripada Pasukan Penyiasatan Bersama untuk tragedi ini.

Rk Mh17 070621

“Kami tetap memperingati mereka yang terkorban di dalam pesawat, serta keluarga dan orang yang mereka sayangi”

“Walaupun tidak ada yang dapat mengembalikan mereka, atau mengurangkan penderitaan dan kesedihan yang ditanggung oleh anggota keluarga, sangat penting untuk kita tetap teguh dalam mengejar kebenaran, keadilan dan pertanggungjawaban”

Untuk rekod, pesawat Malaysia Airlines MH17 yang berlepas dari Amsterdam ke Kuala Lumpur telah terhempas di Timur Ukraine pada 17 Julai 2014. Hasil siasatan mendapati pesawat Boeing 777 itu terkena peluru berpandu ‘permukaan ke udara’ yang ditembak oleh pengganas.

Meninjau di media sosial, dunia turut memperingati kejadian ini sebagai salah satu tragedi kemalangan udara yang menyayat hati.

Salam takziah diucapkan kepada keluarga penumpang dan kru MH17.

 

Kredit: NST

BACA: ‘Hero’ Perang Tentera Ukraine Yang Tembak Jatuh MH17 Tiba-tiba Bunuh Diri

Capture 16

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.