in

Pelancong Kena Denda RM8,000 Hanya Kerana Membawa McDonalds Ke Australia

Mcd

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Selalunya kalau kita nak melancong ke sesebuah negara, sudah pasti akan ada banyak barangan larangan yang tidak boleh dibawa masuk macam makanan, barangan berunsurkan cecair dan sebagainya.



Sekiranya gagal mengikut peraturan yang ditetapkan, kita pasti dikenakan tindakan yang serius seperti dilarang masuk ke dalam negara atau mungkin akan dipenjara!

Situasi ini boleh dikatakan sama oleh seorang pelancong yang cuba membawa masuk ‘sesuatu’ semasa penerbangannya ke Australia.

Bawa McDonalds kena denda RM8,000!

Pada akhir julai yang lalu menurut Mashable, seorang pelancong yang berasal dari Indonesia telah didenda sebanyak AU$2,664 (RM8,000) hanya kerana membawa masuk hidangan McDonald’s yang telah dibawanya dari Bali tanpa membuat declaration barang.

Pihak imigresen menemui beberapa hidangan McDonald’s yang antaranya adalah McMuffins dan Ham Croissant di dalam bagasi pelancong tersebut.

Screenshot 2022 08 02 At 2.52.46 Pm 1

Tiada budi bicara kerana Australia nak cegah wabak penyakit 

Denda yang boleh dikatakan sangat tinggi itu memang sewajarnya dikenakan tanpa rayuan dan budi bicara kerana Australia mengamalkan ‘sifar toleransi’ kepada mana-mana pelancong yang melanggar peraturan keperluan penerbangan.

Hal ini kerana Australia mengambil serius terhadap usaha mereka untuk mencegah penularan wabak penyakit seperti food-and-mouth-disease daripada menular ke wilayah kanggaru tersebut.

E

Tambahan pula pelancong tersebut baru pulang dari Bali yang dimana baru-baru ini penyakit tersebut sedang rancak menular di kepulauan itu.

Antara inisiatif yang dilakukan oleh Australia untuk mencegah penyakit tersebut adalah seperti menyediakan stesen sanitasi di kawasan awam, anjing pengesan di lapangan terbang dan mengemaskini sistem keselamatan bio di lapangan terbang.

Ef

 

Hidangan McDonalds paling ‘mahal’ setakat ini

Menurut Murray Watt, Menteri Agrikultur Australia, perkara tersebut pada awalnya telah dikesan oleh anjing pengesan di pusat kawalan imigresen Lapangan Terbang Antarabangsa Darwin, Australia.

Beliau juga membuat kenyataan sinis bahawa hidangan McDonald’s itu adalah paling ‘mahal’ setakat ini yang pernah dibayar oleh pelancong.

“Jumlah denda itu boleh dikatakan dua kali ganda dari harga tiket penerbangan dari Bali, tetapi saya tidak bersimpati atas pelancong ataupun penduduk setempat yang melanggar undang-undang di Australia.”

Di akhir cerita, pelancong tersebut itu telah dikenakan denda atas kesalahan gagal membuat deklarasi terhadap barangan yang dibawa lebih-lebih lagi barangan tersebut adalah barangan risiko tinggi.

Kesian juga dengan pelancong tu, tak pasal-pasal kena bayar denda sebanyak itu. Korang kalau nak melancong ke mana-mana, pastikan korang fahami dulu peraturan-peraturan di sesebuah negara sebelum korang travel!

Baca: “From now on I will eat pucuk ubi sahaja!” – Sajat Bakal Jadi Model di Australia?

Screenshot 2022 08 02 At 3.28.46 Pm

 

Sumber: Portal

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.