Netizen Kecoh Bendera Terbalik Sewaktu Perarakan, Tapi Sebenarnya…

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:



Isu bendera terbalik kerap kali kita dengar kebelakangan ini. Ia adalah isu sensitif bagi mereka yang benar-benar menyanjungi Jalur Gemilang.

Bendera adalah lambang kebesaran dan kedaulatan negara. Ia adalah simbol penghormatan dan martabat bagi sebuah tanah air merdeka.

Tidak salah untuk kita sebagai rakyat Malaysia, mempertahankan Jalur Gemilang jika ia dihina oleh pihak dan individu tidak bertanggungjawab. Bendera dibakar, kita marah. Bendera dikibar terbalik, kita berang. Tidak mengapa, kerana itu tandanya kita menganggap Jalur Gemilang sebagai jati diri kita, sebagai maruah negara kita.

Tapi adalah lebih molek lagi, daripada terus berbalah — kita saling melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan agar kemarahan kita itu terlihat berasas. Kita bukan sekadar marah-marah kosong di media sosial.

Hari ini 31 Ogos, adalah hari kebesaran bagi kita seluruh rakyat tanah bertuah Malaysia. Antara tontonan yang wajib dihidangkan kepada kita adalah perarakan besar-besaran seluruh angkatan unit beruniform, persatuan-persatuan dan sebagainya.

Dalam pada kita sedang seronok dan leka menonton parade, ada yang bertanya:

Jawapannya ada di sini kawan-kawan:

Empat tahun lalu, perkara sama pernah dipersoalkan oleh pengguna media sosial dan ia telah diperjelaskan oleh seorang individu seperti yang dilaporkan oleh portal berita The Star.

Jadi sebenarnya, tiada apa yang salah pun mengenai cara Jalur Gemilang itu dibawa berarak kerana itulah protokolnya.

Selamat menyambut Hari Kebangsaan ke-62 Malaysia! Perjuangan membebaskan tanah air yang dilakukan tok nenek moyang kita dulu, harus kita susuli dengan perjuangan memerdekakan minda kita!

 

Baca: “Jangan hina Jalur Gemilang” – Supplier Hantar Bendera Terbalik Ke Sekolah, Menteri Pendidikan & Polis Bakal Buat Siasatan

Rocket WOBIkuti kami untuk berita viral setiap hari:

Ditulis oleh Nab Talib

Seorang yang selalu berangan untuk bekerja di Dunder Mifflin Paper Company, dan penggemar berat Morrissey.