in

“Nak berjuang jangan libatkan panji negara” – Netizen Berbalah Sebab Bunkface Dituduh ‘Ubah’ Jalur Gemilang?

Ft Bendera Bunkface Dikecam

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Kumpulan Bunkface telah menjadi tumpuan netizen berikutan dengan postingnya di Twitter semalam, ia mengundang pelbagai reaksi kerana foto yang  bersertakan logo kompulan itu dimuatnaik itu dilihat seakan-akan panji negara, Jalur Gemilang.



 

“Nak berjuang jangan libatkan panji negara”

Selain logo, warna juga diubah kepada kuning dan hitam dibahagian jalur dengan caption, “Perjuangkan, Pertahankan, Tanah Airku. Satu Suara Laungkan, Merdeka! #KitaPunya”

Biarpun ada yang mengecam bahawa itu satu perbuatan yang tidak menjaga sensitiviti, ada juga yang beranggapan bahawa ia hanyalah sekadar bendera logo untuk band tersebut.

Ini kerana jika diperhatikan pada gambar tersebut secara terperinci, netizen anggap ia tiada apa-apa kaitan dengan Jalur Gemilang kerana tiada bulan bintang malah jalur pada bendera tersebut hanya ada 11 berbanding Jalur Gemilang, 14 jalur.

 

Apa yang salahnya – Netizen

Bendera Bunkface Dikecam 6 Bendera Bunkface Dikecam 5 Bendera Bunkface Dikecam 4 Bendera Bunkface Dikecam 3 Bendera Bunkface Dikecam 2

Bendera Bunkface Dikecam 1

Dalam pada itu, ada juga yang menegaskan bahawa, negara Malaysia bukanlah satu-satunya bendera yang mempunyai jalur sebegitu, misalnya seperti USA dan Liberia.

 

Baca : “Berani betul” – Lagu Baru Bunkface Petik Pasal LGBT & Politik Undang Pergaduhan Antara Netizen

Collage 66

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.