in

Wanita Singapura Tersalah Makan Sup Di Thailand, Ingatkan Kangkung Rupanya Daun Ganja

Untitled Design 37

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Seperti yang ramai sudah tahu, kerajaan Thailand telah pun menggugurkan ganja daripada senarai dadah berbahaya, penggunaannya telah dibenarkan secara komersial atau persendirian sejak bulan Jun lalu.



Banyak kedai-kedai kecil dan restoran menggunakan daun ganja atau kannabis dalam masakan seperti sup atau manisan, malah tumbuhan itu juga dijadikan minuman.

Baru-baru ini, seorang wanita Singapura yang bercuti ke Chiang Rai, Thailand bersama suaminya, ibu mentua serta dua anak lelakinya.

Menurut Straits Times, wanita yang hanya mahu dikenali sebagai Sueanne, memesan semangkuk sup sayuran ketika menjamu selera di restoran hotel tempat mereka menginap dan apabila tiba waktu malam wanita tersebut merasa loya serta mengantuk yang melampau.

Pichara Bann G I7Profuoe Unsplash
Gambar hiasan

Keesokan paginya, wanita tersebut kembali ke restoran itu dan memeriksa menu mereka, rupanya apa yang disangkakan ‘kangkung’ dalam supnya sebenarnya adalah daun ganja.

Sueanne berkata tiada petunjuk dalam nama atau keterangan hidangan itu bahawa ia mengandungi ganja malah, pelayan di restoran tersebut tidak berkata apa-apa.

“Sekiranya saya perasan logo itu (logo ganja), atau jika pelayan memberitahu saya, saya tidak akan memesannya,” katanya.

Sueanne juga berkata dia bernasib baik kerana anak-anaknya tidak mencuba hidangan tersebut.

Adui, kena hati-hati jugak ni kalau pergi Thailand!

Baca: Ganja Digugurkan Dalam Senarai Dadah Terlarang, Rakyat Thailand Raikannya Seperti Perayaan

Cover 13

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.