in

Waktu Saranan PLUS Kalau Nak Travel Balik Kampung Sempena AidilAdha

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Seperti yang kita sedia maklum, umat islam akan meraikan Hari Raya AidilAdha esok, sudah semestinya ramai dah dah mula ambil cuti dan ada yang kini dalam persiapan untuk perjalanan pulang ke kampung.


PDRM menjangkakan akan ada kira-kira 2 juata kenderaan yang akan beresak di lebihraya mulai 29 Julai hingga 2 Ogos nanti, lapor Bernama. Disebabkan itu sebanyak 1,450 polis akan turun padang bagi memastikantidak berlaku keseakan lalu lintas di beberapa jalan utama.

Jadi, untuk memudahkan perjalanan pengguna jalan raya, pengendali lebuh raya telah memeberikan waktu saranan untuk memulakan perjalanan.

 

Lebuhraya PLUS

Jika anda ingin ke Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak Utara dan Johor pada 29/30 Julai dari Lembah Klang, maka anda harus memasuki lebuh raya sebelum pukul 10 pagi. Untuk negeri lain, anda harus memasuki lebuh raya selepas jam 2 petang.

Sekiranya anda ingin kembali ke Lembah Klang pada 1 hingga 3 Ogos, anda harus memasuki lebuh raya sebelum jam 9 pagi.

Untuk mempermudahkan pengguna kenderaan, PLUS menghentikan kerja-kerja penyelenggaraan dan pembaikan lebuh raya sehingga 3 Ogos. Perkhidmatan kren dan trak tunda akan tersedia di 14 lokasi strategik di lebuh raya, menurut Bernama.

Lorong tambah nilai di plaza tol akan ditutup untuk mengurangkan risiko transmisi Covid-19, jadi pemandu diminta untuk memuat semula kad Touch n Go mereka sebelum memasuki lebuh raya.

Anda juga digalakkan untuk memuat turun aplikasi telefon PLUS untuk membuat pesanan makanan di stesen R&R.

 

Lebuhraya Pantai Timur (E8)

Menurut Bernama, untuk hari ini (30 Julai), pengguna jalan raya dari KL / Selangor akan mempunyai pilihan dua kali ketika menuju ke Pahang, Terengganu dan Kelantan.

Ke Pahang: 10 pagi hingga 1 petang atau 8 malam hingga 11 malam

Ke Terengganu dan Kelantan: 6 pagi dan 10 pagi atau 5 petang hingga 8 malam.

Sekiranya anda ingin kembali ke Kuala Lumpur / Selangor pada 1 dan 2 Ogos, anda dinasihatkan untuk memasuki lebuh raya pada waktu-waktu ini.

Dari Pahang: 6 pagi dan 10 pagi atau 7 malam hingga 11 malam

Dari Terengganu (melalui Plaza Tol Kuala Terengganu): 10 pagi hingga 1 petang atau 8 malam hingga 10 malam

Dari Kelantan (melalui Plaza Tol Kuala Terengganu): 5 petang hingga 9 malam atau 9 malam hingga tengah malam.

Sebelum memulakan perjalanan jauh, pastikan anda cukup tidur dan kereta diservis untuk emngelakkan perkara yang tak diingini berlaku.

Pandu dengan selamat dan dalam had laju demi keselamatan anda dan keluarga. Singgah mana-mana R&R jika memerlukan rehat, dan ingat, topeng anda dan jaga jarak sosial.

Apabila berada di tempat lain, patuhilah SOP yang diberikan oleh pemerintah.

 

Baca : PLUS Tutup SEMUA Lorong Tambah Nilai Sempena Tahun Baharu Cina

Sumber: PLUS

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.