in

Isu Viral Cikgu Didik TV, Bekas Geng Hitz FM Tampil Dakwa Ia Salah Tim Produksi?

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Nampaknya isu berkenaan cikgu sains yang mengajar di Didik TV  itu masih lagi menjadi topik bualan hangat. JJ Fernandez, bekas penyampaai Hitz FM tampil memberikan keterangan mengenai video tersebut.


Menurutnya, masalah ini berlaku berpunca daripada pihak produksi yang mengendalikan program tersebut.

 

Salah produksi?

Dalam video Didik TV, cikgu tersebut  dikatakan sedang mengajar matapelajaran Sains dalam bab pensenyawaan manusia. Dengan penjelasan dalam bahasa Inggeris, JJ menjelaskan bahawa cikgu tersebut dikatakan ada menyebut perkatan birth tetapi kedengaran seperti bird dan menurut JJ  ia boleh mendatangkan kekeliruan dalam kalangan murid.

Seperti yang kita sedia maklum video ini viral di media sosial.

Bukan cikgu itu bercakap perlahan, masalahnya maksud perkataan yang disebut adalah salah, daripada apa yang hendak diajar. Oleh itu, itulah masalah yang paling besar oleh video yang tengah viral di internet”

Tambah JJ lagi, pihak produksi sepatutnya memainkan peranan penting untuk membantu lagi sesi pengajaran dapat menyampaikan mesejnya dengan jelas.

“Saya tak pernah target cikgu tu. production team sepatutnya membantu cikgu tu. and also put subtitles.”

Pendapat JJ yang telah meraih hampir 3,000 jumlah retweet di Twitter itu mengundang pelbagai reaksi netizen. Ada yang menyokong dengan pendapat JJ dan ada juga yang sebaliknya.

Untuk rekod, video cikgu ini viral di media sosial apabila  cara dia mengajar diketawakan oleh seorang penyampai radio Hitz Sarawak, Yusuf Shukri. Bagaimanapun Yusuf telah membuat permohonan maaf dan digantung kerja tugas buat sementara waktu.

Cikgu tersebut, Rafidah Rahmat sebelum ini bagaimanapun telah tampil memberi respon bahawa dia akan segera memperbaiki dirinya dan bangga menjadi seorang guru.

Baca : “Saya akui kelemahan”- Viral Kes Guru Didik TV Diketawakan DJ Radio, Cikgu Rafidah Tetap Bangga Jadi Guru

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.