in

“Dukun kata sebab nak keluarkan aura negatif”- Penduduk Diusap Tikus Hitam, Ritual ‘Bersihkan’ Diri Sebelum Tahun Baharu

Featured 5

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Setiap masyarakat mempunyai kepercayaan masing-masing, meski dianggap karut atau pelik namun bagi masyarakat yang melakukannya, dianggap sebagai warisan turun temurun.



Seperti ritual yang dilangsungkan di Lima, Peru ini apabila ratusan penduduk membanjiri ibu negara tersebut bagi ritual Feria de los Deseos bagi ‘bersihkan’ diri mereka sebelum 2019 melabuhkan tirai.

Upacara unik yang diberi nama Fare of Wishes itu menggunakan tikus belanda hitam yang akan diusap pada lengan, tubuh dan kepala penduduk yang terlibat, lapor Sinar Harian.

Haiwan itu kemudiannya akan merangkak pada kepala individu dan cuba untuk ‘mengenal pasti’ masalah dan cuba menyembuhkan mereka pada tahun 2020.

Dalam video diatas korang boleh tengok sendiri, seorang wanita memasuki sebuah ruangan di sebuah pasar sesak di Lima, Peru.

Bilik itu dikelilingi dengan lilin dan bunga, wanita itu disuruh untuk duduk sebelum dukun Ramos mula mengusap tikus belanda hitam pada seluruh tubuh wanita tersebut.

1 3
Sumber: youtube
2 2
Sumber: youtube
3 1
Sumber: youtube

Pada akhir ritual itu, wanita tersebut diminta meniup pada kepala haiwan terbabit dan diletakkan pada lehernya.

Upacara pembersihan dengan tikus belanda bertujuan mengeluarkan aura negatif itu telah dilakukan oleh nenek moyang,”- Dukun Ramos

6
Sumber: youtube

Untuk pengetahuan korang, tikus belanda merupakan makanan yang istimewa di Peru.

Baca : Ritual bodoh- 10 Kanak-kanak Ditanam Hidup-hidup Masa Gerhana Matahari Cincin

Ritual

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.