in

“Saya hanya mampu tengok dari jauh je” – [Video] Momen Sebak Anak Menangis Minta Peluk Lepas Ibu Rawat Pesakit Suspek Covid-19

Iburawat4

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Dengan penularan wabak Covid-19 ini, ia telah membimbangkan seluruh rakyat Malaysia, lebih-lebih lagi apabila sudah ada kes kematian berikutan dengan virus ini.


Pada masa inilah dapat dilihat segala kakitangan hospital berhempas pulas dalam membantu menyelamatkan nyawa pesakit-pesakit yang sudah dijangkiti virus tersebut.

Mereka sanggup mempertaruhkan nyawa mereka untuk selamatkan nyawa orang lain seperti Dr. Khadijah Ismail ini, amat sebak apabila dirinya tak dapat mendekati anaknya kerana terpaksa di kuarantin selepas merawat pesakit suspek Covid-19.

 

Anak saya menangis sebab nak dekat dengan saya tetapi saya hanya boleh tengok dia menangis je kerana saya telah dinasihatkan untuk diri kuarantin diri

Jelas disini kita dapat lihat bahawa mereka sangat komited dalam menjalankan tugas mereka, bahkan mereka juga ambil berat terhadap pesakit.

Amat terkilan apabila ada seglintir pihak yang masih pentingkan diri, ingkar arahan dan acuh tak acuh pasal isu ini.

Kesannya ia akan menyusahkan ramai pihak sehingga dirinya sendiri bimbang dijangkiti. Kisahnya ada seorang yang suspek Covid-19 dan dia sebagai doktor sudah semestinya ada bersemuka dengan orang luar, pesakit tu jenis masuk tanpa mengikut prosedur yang betul.

Dear Malaysians, Tolong jangan selfish boleh dak?Kalau risau diri tu suspected as COVID sebab ada contact dengan…

Posted by Khadijah Ismail on Monday, March 16, 2020

Disebabkan itu, dia pula terpaksa kuarantinkan dirinya sendiri selepas mendapat tahu ada pesakit suspek yang tak peka dengan langkah-langkah dan panduan bila berada di depan orang ramai.

Ia amat mengguris hati doktor ini kerana tidak boleh bersama suami dan anaknya, lebih-lebih lagi apabila anaknya itu baru berusia 16 bulan.

Melalui Facebook Dr Khadijah Ismail dia ada kongsikan video anaknya menangis untuk minta dukung tapi apakan daya, demi langkah menjaga-jaga dia hanya mampu lihat dari jauh je.

This is my son crying to come closer to me but I could only watch him crying as I have been advised to self quarantine myself until my patient’s status is known.Wallahi this is so heartbreaking?Please Malaysians, please don’t be selfish.Reveal your status/ ill contact/ travelling history to the triaging counter truthfully.Stop travelling Stop mass gathering Listen to KKMUpdated: now that the government has issued Restricted Movement Order, please please please stay at home! Don’t go anywhere. Please help us to fight this pandemic!We do not ask you to join us to be frontliners, We simply ask you to STAY AT HOME!#stayathome #dudukrumahdiamdiamUpdated (2): Alhamdulillah I have no longer required to self quarantine myself since last Thursday (18/3/2020). Thanks so much for the overflowing prayers❤️Together we can fight this! ??

Posted by Khadijah Ismail on Monday, March 16, 2020

Disebabkan sikap kurang awareness ini lah telah menyusahkan ramai pihak, diharap mereka yang ada gejala tapi tak tahu bagaimana nak dapatkan rundingan kerana bersemuka dengan orang ramai, boleh baca perkongsian daripada doktor ini.

 

Baca : Covid-19: Laman Web Ini Kongsikan Dengan Lebih Terperinci Tentang Lokasi Yang Pernah Dikunjungi Pesakit

Coviddd

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.