[Video] Rakaman Rumah Pesakit Coronavirus Dikimpal Supaya Mati Kebuluran

Rakaman yang agak menyayat hati menunjukkan rumah pesakit coronavirus di kimpal dan di kurung dari dalam rumah sendiri atas tujuan untuk membiarkan mereka mati akibat penyakit tersebut.

Menerusi rakaman yang tengah viral di media sosial, ada lelaki bertopeng sedang meterai pintu luar didakwa sengaja mengurung pesakit tersebut di dalam rumah. Ini ekoran dengan angka kematian di negara tersebut telah meningkat kepada 813 sekitar 9 Februari 2020.

 

Dibiarkan supaya mati kebuluran

Berikutan jumlah angka kematian itu, ia telah melebihi angka kematian SARS yang pernah menular pada tahun 2003 yang mencatatkan 774 angka kematian.

Menerusi The Sun, aktivis menjelaskan orang yang terkena suspek jangkitan tersebut akan dikurung dan dibiarkan mati kebuluran.

Ada juga video lain yang menunjukkan seorang wanita dari Wuhan dikurung di dalam rumah sendiri oleh pihak berkuasa China.

Dalam video tersebut, jeritan dan rayuan boleh kedengaran, namun mereka endahkan rayuan wanita tersebut untuk mengurungnya.

Kemudian ada tulis papan tanda di luar rumahnya “Keluarga ini baru balik dari Wuhan. Jangan dekatinya, jangan berhubung dengannya”

Allahu, sampai macam tu sekali penduduk ditindas hanya semata-mata nak jaga nama.

Bukan itu sahaja ada juga satu rakaman seorang wanita merayu-rayu minta pertolongan orang ramai, dia menjerit-jerit dekat balkoni apartmennya kerana rumah dia juga dikatakan telah dikimpal.

Dikatakan, suaminya tengah tenat dan meminta pertolongan orang ramai. Lokasi tidak dijelaskan bagaimanapun kita disini berdoalah yang baik-baik sahaja.

 

Baca : Kem Kotor & Sempit, Nyawa Tahanan Uighur Di Xinjiang Dalam Bahaya Dengan Penularan Novel Coronavirus

Ditulis oleh Izuan Jelani

Mende?