in

“Rasa geli pulak tengok” – Kenapa Daging Korban Masih ‘Bergetar’ Selepas Dilapah? Ini Jawapannya

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Bayangkan daging yang baru dilapah masih lagi bergerak-gerak seolah-olah ia masih hidup, takut tak? Itu yang berlaku kepada keluarga gadis ini, yang ketakutan apabila melihat daging korban yang dibawa pulang ayahnya masih berdenyut ketika ia hendak dipotong. Habis kecoh satu dapur dibuatnya!


Rakaman video tersebut turut dimuatnaik ke dalam laman Twitter gadis berkenaan, sehingga berjaya mendapat 800k tontonan.

Netizen pula ada yang mengakui geli dan takut, selain turut tidak ketinggalan meninggalkan komen-komen lucu di bawah posting tersebut.

Namun menurut penjelasan daripada artikel ini, keadaan itu berlaku disebabkan saraf otot di dalamnya masih belum mati menyebabkan ia masih berdenyut walau sudah dipotong. Jadi, saraf yang masih aktif itulah yang membuatkannya masih bergerak, dan fenomena itu hanya akan berlaku ke atas daging yang betul-betul fresh dan baru saja disembelih.

Hmm, mujur daging tu tak melompat — kalau jadi macam tu, memang seminggu dapur tak berasap nanti.

 

Baca: “Ada yang pandai-pandai pilih, siap sorok daging” – Ramai Anggap Remeh, Tak Sedar Haram Hukumnya ‘Curi’ Daging Korban

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.