in

Wanita Cuba Menipu Peniaga Atas Talian Dengan Gambar Bil Elektrik dari TNB

Page 2

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Tak kira perniagaan menggunakan Instagram, Twitter atau Facebook, penipuan boleh dikatakan semakin berleluasa dalam kalangan peniaga atau pembeli. Selalu kita dengar pembeli ditipu peniaga, namun kali ini lain pula jadinya.



Pada 17 April lalu, seorang netizen bernama Ah Miao kongsi pengalamannya ditipu seorang wanita yang mahu membeli produk dijualnya. Menurutnya, wanita yang sedang berurusan dengannya itu cuba menipu dengan memindahkan wang lebih daripada jumlah yang dipersetujui.

Ah Miao memiliki kedai atas talian bernama Baby Coffeemiao’s Shop yang menjual barangan dan pakaian untuk ibu mengandung dan menyusu serta permainan dan pakaian kanak-kanak.

Wanita itu menghantar gambar resit pembayaran yang menunjukkan jumlah sebanyak RM327.40 walhal jumlah sebenar yang perlu dibayar kepada Ah Miao hanyalah RM217.

Sis saya dah bank in. Saya bank in lebih tu untuk borong baju baby.

Saya ada kedai butik baby jadi saya nak jual di butik saya.”

Nak tau apa yang lucu? Cuba anda perhatikan gambar ‘resit’ itu dengan lebih teliti. Yes, itu bukan resit tapi bil elektrik!

A2
sumber: facebook

Menyedari wanita itu cuba menipunya, Ah Miao membuat keputusan untuk tidak membalas mesej itu selepas pertanyaannya tidak dijawab. Namun, selepas beberapa hari wanita itu menghantar mesej seolah-olah tiada apa yang salah berlaku.

Wanita itu bertanya kepadanya tentang pekerjaan apa yang dilakukan Ah Miao. Eh, padahal kau tau dia berniaga kan…

A3
sumber: facebook

Netizen yang membaca kisah tersebut tidak percaya dengan apa yang cuba dilakukan wanita itu dan mentertawakannya. Seorang netizen komen,

Sesetengah orang sangat terdesak tetapi tiada duit.”

Jadi, tak kira anda peniaga atau pembeli, berhati-hati lah. Jangan jadi mangsa penipuan sebegini…

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.