in

“Macam guna ATM”- Cuma Sentuh Kad, Mesin Ini Keluarkan Beras, Bantu Golongan Asnaf

Ft Atm

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

‘Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul’, itulah ungkapan yang sesuai digunakan dalam membantu golongan yang memerlukan. Jika kita tergolong dalam kumpulan yang bernasib baik, kita diwajibkan untuk membantu mereka yang susah.



Pada era kini, banyak teknologi canggih yang diciptakan untuk memudahkan urusan orang ramai termasuklah membantu dalam urusan harian. Contohnya, mesin lipat baju, mesin buat kopi, robot si pembantu rumah dan banyak lagi.

Sama dengan kisah kalini, dalam perkongsian @kamiada_, dia telah memuat naik video di akaun Tiktoknya yang menunjukkan bagaimana ‘mesin ATM’ yang mengeluarkan beras berfungsi bagi membantu golongan asnaf.

@kamiada_

♬ original sound – KamiAda – KamiAda

Masjid Al-Aqram Kg Datuk Keramat, Kuala Lumpur telah menyediakan mesin beras yang seakan-akan mesin ATM bagi membantu golongan yang memerlukan iaitu golongan asnaf. Golongan tersebut akan menerima satu kad khas untuk menggunakan mesin beras itu.

“Oh.. macam tu, ingatkan keluar duit”

Bagi yang tak tahu bagaimana fungsinya, kad khas yang diberikan berfungsi untuk mengeluarkan 4 kilo beras satu hari dengan hanya ‘tap’ di mesin tersebut. Mesin canggih itu telah disumbangkan oleh produk beras itu sendiri iaitu Era Bayam Kota Sdn Bhd.

Video hampir seminit itu mendapat hampir tiga ratus ribu jumlah tontonan di Tiktok. Rata-rata netizen terkejut dengan fungsi mesin itu kerana mereka menyangka bahawa mesin itu adalah mesin ATM biasa. Mereka juga kagum dengan teknologi canggih itu.

Komen Asnaf

Diharapkan lebih banyak teknologi canggih seperti ini dapat dimanfaatkan dalam membantu golongan yang memerlukan lagi-lagi dalam situasi pandemik,

Semoga pahala penyumbang sentiasa mengalir bagaikan air sungai, amiin.

Baca: Gaming Chopsticks Holder Utensil Khas Buat Gamers Untuk Elakkan Controller Kotor Ketika Makan Sambil Bermain

Games E1631074572928

 

Sumber: Tiktok

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.