in

“Fakir kak, bukan kafir…” – [VIDEO] ‘Typo’ Pada Kotak Peminta Sedekah Ini Buat Ramai Serba Salah

Page 6

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Selalunya masa korang tengah makan dekat warung atau mamak, pernah tak jumpa dengan peminta sedekah yang datang meja ke meja? Biasanya diorang akan bawa tisu atau kotak untuk orang ramai memberikan sumbangan kepada mereka.



Menariknya di Indonesia, ayat yang dicetak pada kotak sedekah ini telah menarik perhatian orang ramai.  Menerusi akaun Tiktok @evamandasarilubis4, wanita peminta sedekah ini membawa sebuah kotak sedekah bertulis “Sumbangan Kafir Miskin”, di mana sangat jelas yang ia merupakan typo.

@evamandasarilubis4

Balas @akun_resmi_presiden_ri uda ni mentahan nya sumbangan jangan lupa 😂😂😂

♬ suara asli – Eva Manda Sari Lubis – Eva Manda Sari Lubis

Namun, video ini masih menarik perhatian netizen kerana perkataan ‘fakir’ dan ‘kafir’ membawa dua konteks yang sangat berbeza, di mana fakir bermaksud orang yang kurang pendapatan atau miskin, manakala kafir pula biasanya merujuk kepada orang bukan islam.

Bukan itu saja, ia bertentangan dengan pemakaian wanita tersebut yang lengkap bertudung dan menutup aurat. Bukan itu saja, ia juga ‘lari tema’ daripada perkataan basmalah yang diletak pada bahagian atas kotak tersebut.

Video berdurasi 12 saat ini turut memaparkan dua orang pemuda tidak menghiraukan peminta sedekah tersebut, namun typo pada kotak tersebut menjadikan klip itu tular hingga mencapai lebih 300 ribu like di laman Tiktok.

Rata-rata komen netizen terhibur dengan video tersebut seperti yang dilihat di bahagian komen. Ada yang menegur kesalahan ejaan wanita tersebut, ada juga menyifatkan ia dark joke. Ada juga netizen yang berasa serba salah untuk hulurkan sedekah atau tidak.

N B 2 V 2 C 2 X 2 Z 2

Adoi… lari sangat typo tu kak. Kalau korang pula, korang akan bagi duit atau tak?

BACA: “Anggap la ni sedekah” – [VIDEO] Lelaki Haus Minta Air Dekat Warga Emas Tapi Tak Ada Duit Nak Bayar, Rupanya Ada Plot Twist

Sss

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.