Lelaki Hampir Tertipu Dengan Panggilan Palsu Dari Hong Leong Bank Arah Bayar Hutang RM3000

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:



Sehingga kini kes penipuan melalui telefon masih berleluasa. Dua hari lepas, seorang netizen bernama Dan Chan telah mendapat panggilan palsu dari seorang scammer yang menggunakan nombor sebenar Hong Leong Bank.

Sumber: Facebook

Ini apa yang diceritakannya:

“Suara mesin dari telefon memberitahu yang saya tidak membayar hutang pinjaman untuk tiga bulan dan oleh itu saya telah berhutang sebanyak RM3,375 dengan pihak bank. Dan menurutnya, jikalau saya mempunyai sebarang pertanyaan, saya diminta menekan nombor 9 di telefon.”



“Kemudian, seorang pegawai khidmat pelanggan menjawab panggilan saya dan saya memberitahu apa yang telah mesin suara itu sampaikan kepada saya,” katanya.

Pegawai khidmat pelanggan tersebut seterusnya meminta nombor telefon Dan dan kononnya selepas diperiksa, dia mengatakan Dan sudah mengambil pinjaman sebanyak RM50,000 daripada bank. Biar betul??

Gambar hiasan

Namun apabila Dan menafikan yang dia pernah mengambil apa-apa pinjaman, perbualannya bersama pegawai khidmat pelanggan tersebut berubah panas. Dia tetap bertegas dengan biadap sekali yang Dan ada mengambil pinjaman tersebut dan sengaja menyoal jikalau mangsa ada berkunjung ke Pulau Pinang baru-baru ini.

Mangsa akhirnya menjawab ‘ya’.

Penipu itu seterusnya menawarkan saya untuk berhubung dengan pihak polis jikalau saya ingin membuat laporan polis berkaitan hal tersebut. Saya menerima tawarannya dan saya disambung ke talian 999.” 

“Seorang lelaki menjawab panggilan tersebut dan menyapa saya dengan ‘Selamat tengah hari, balai polis Pulau Pinang’.”



Pada saat itu Dan sudah tahu yang dia telah ditipu dan panggilan tersebut dimatikan segera.

“Pertama sekali, seorang pegawai khidmat pelanggan tidak pernah biadab dengan pelanggan.”

“Kedua, adakah juruwang boleh menghubungkan panggilan pelanggan terus ke 999? Dan panggilan tersebut pula diangkat tidak sampai lima saat.”

“Dan bagaimana panggilannya dijawab oleh balai polis Pulau Pinang sedangkan dia disambungkan ke talian 999?”

Haa? Nampak tak penipuannya di situ??



Untuk memastikan dia hampir ditipu, Dan menghubungi pihak bank sekali lagi dan mendapati penipuan tersebut sudah lama berlaku. Dia juga difahamkan bahawa scammer tersebut boleh menghubungi mangsa menggunakan nombor telefon pihak bank dengan bantuan teknologi.

Perkongsian tersebut tular di media sosial dan telah dikongsikan sebanyak 18,000 kali dalam masa dua hari. Rata-rata netizen yang lain juga mengaku pernah mendapat panggilan dari scammer yang sama.

Sumber: Facebook

“Saya mendapat panggilan seperti ini semalam. Mereka ada nama penuh, nombor IC dan alamat saya. Jadi saya ingat ini betullah. Tapi saya beritahu mereka yang saya tiada akaun dengan bank tersebut dan tidak pernah ke Sabah seumur hidup saya,” kata seorang netizen.

Hati-hatilah korang semua. Orang zaman sekarang sanggup lakukan apa saja untuk dapatkan duit. Kalau dapat call dari pihak bank dan korang rasa ia mencurigakan, baik double check takut-takut kena scam. 

Sebarkan kepada rakan-rakan anda! 

Baca: Pasangan Suami Isteri Berlakon Menjadi Pengemis Dan Menipu Orang Untuk Duduk Hotel Mewah

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:


Written by Syaida Ismail

Seorang yang suka berimaginasi dan amat meminati penyanyi nombor satu negara, Dato’ Siti Nurhaliza. Mungkin kelihatan comel dan tidak merbahaya, namun amat menyukai novel bergenre aksi-thriller. Hati-hati!