in

Remaja Minat Idola Perkara Normal, Tapi Ini Panduan Jika Anak Anda Terlalu Obses

Ft Anak Minat Idola

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Pernah tak anda mengimbau zaman remaja dimana anda pernah menjadi peminat fanatik selebriti itu, kumpul poster, tampal gambar dalam buku dan simpan koleksinya sampai penuh satu bilik?



Jika anda pernah alaminya perkara itu sebenarnya adalah normal, Public Health Malaysia sendiri menyatakan tingkah laku ini bukanlah satu perkara yang membimbangkan kerana…

 

Mula mencari identiti & menunjukkan minat kepada dunia luar

Malah, PHM juga menyatakan bahawa jika kanak-kanak mengidolakan watak-watak fantasi seperti Ultraman, Power Rangers & watak Marvel itu juga normal.

PHM menyatakan, seandainya ibu bapa tak berkenan dengan obsesi anak mereka, ini adalah jurang untuk mereka mengenali anaknya dengan lebih rapat.

“Ambil tahu siapakah idola mereka dan kenali selebriti kegemaran mereka. Contohnya, Jika mereka minat kepada Aaron Aziz atau Caprice, beritahu mereka jangan terpengaruh dengan promosi Vape oleh selebriti ini.”

Namun begitu, jika ingin tahu obsesi mereka itu melampau adalah sampai berubah sikap seperti mengabaikan rutin harian seperti pelajaran, solat dan hubungan sosial kerana terlalu obses dengan idola.

Kesimpulannya tingkahlaku remaja seperti Rehan bukanlah membimbangkan. Anda juga pernah melalui fasa seperti Rehan dan mampu tersenyum membayangkan koleksi album Backstreet Boys, Nsync dan Linkin Park suatu ketika dahulu.

Baca : Koleksi K-Pop Anak Dibakar Tanpa Izin, Ramai Persoal Tindakan Bapa Remaja Ini

Cover 9

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.