“Negara lebih selamat dari jenayah”- Komen ‘PADU’ Non-Muslim Tentang Undang-Undang Syariah Brunei Buka Mata Ramai Pihak

Keputusan Brunei untuk melaksanakan hukuman rejam sampai mati terhadap pesalah zina dan seks sejenis ternyata disokong ramai pihak namun ada juga yang tak senang duduk dengan perlaksanaan undang-undang tersebut yang berkuatkuasa 3 April lepas.

Bagaimanapun non muslim di negara tersebut tidak perlu risau sebab hukuman tersebut hanya akan dilaksanakan kepada orang islam sahaja.

Sumber : ABC

Selain itu Brunei juga memperkenalkan hukuman baharu untuk mencuri iaitu potong tangan kanan bagi kesalahan pertama manakala kaki kiri bagi kesalahan kedua.

Namun ia tetap mendapat tentangan daripada pihak tertentu meskipun undang-undang tersebut ditangguhkan perlaksanaannya selama 4 tahun ekorang mendapat kecaman hebat. Kali ini siap ‘artis popular’ tu announce supaya boikot hotel-hotel milik Brunei..Menyibuk eh!

Ellen DeGeneres Dan George Clooney lantang menentang undang-undang Syariah Brunei
Sumber : Google

Namun korang tak perlu risau sebab rata-rata menyokong perlaksanaan tersebut, malah baru-baru ini kenyataan daripada seorang non-muslim Brunei berbangsa Cina, Richard Chua berhubung hukuman bagi undang-undang syariah tersebut telah membuka mata ramai pihak.

Yang paling penting ramai yang ‘tutup mulut’ lepas baca kenyataan tersebut.

Saya juga dari non Muslim dari Brunei. Sejak undang2 Syar1ah diperkenalkan pada 2013, adakah ia meninggalkan kesan kepada rakyat Brunei?… Ya tetapi ia berbentuk POSITIF.

Rata-rata memang terpegun dengan kenyataan Richard yang disifatkan sebagai matang. Malah sepatutnya perlaksaan hukuman itu di Brunei tidak patut dijadikan sebagai isu khususnya daripada pihak luar.

Nak cari jodoh orang Brunei lah macam ni.

Baca : Hukum hudud hukum kuno! Brunei Laksana Hukum Hudud April Ini, Pendukung LGBT Kepanasan!

Ditulis oleh Isa Zubir

Sejenis manusia yang sempoi, masuk air dan kuat makan. Spesis makhluk yang kalau gelak tak ingat dunia, tapi tak perlu risau sebab aku still waras lagi. Perkara paling penting dalam hidup aku - FAMILY dan KERJAYA, yang lain jatuh nombor dua.