in ,

“Cabut respirator pesakit atas 65 tahun & ‘tidurkan’ sampai mati” – Rakyat Spain Dedahkan Keadaan Yang Berlaku Di Madrid

Seperti yang kita sedia maklum, dua hari lepas Berita Harian ada melaporkan bahawa jumlah kematian Covid-19 di Sepanyol kini telah atasi China.

Dengan 3,434 kematian, Sepanyol kini mempunyai angka kematian kedua tertinggi di dunia selepas Itali seramai 6,820.

Peningkatan kes yang drastik akibat wabak itu sudah semestinya mencetuskan kebimbangan seluruh dunia, tanpa di di duga ada seorang rakyat Sepanyol mendedahkan keadaan menyedihkan yang berlaku disana sekarang.

 

Respirator ditanggalkan bagi pesakit berumur 65 tahun keatas dan ‘ditidurkan’ sampai mati”

Video daripada seorang lelaki dari Sepanyol yang dikongsikan menerusi Instagram Chef Wan telah mengejutkan netizen terhadap apa yang berlaku disana.

Dikatakan terlalu banyak kes disana sehingga tak cukup alat bantuan hospital. Dia muat naik video dan menzahirkan rasa sedih kerana kakitangan hospital di Madrid terpaksa cabut respirator (alat bantuan penafasan) bagi pesakit-pesakit coronavirus yang berumur 65 tahun, lebih menyedihkan lagi mereka disuntik ubat tidur untuk biarkan mati.

Tujuannya adalah untuk mengutamakan peskait-pesakit yang lebih muda. Dia sengaja muat naik video ini untuk dikongsikan diseluruh dunia terhadap apa yang terjadi kepada mereka sekarang.

Malah dia berhasrat untuk mendapatkan bantuan daripada kerajaan China untuk menyalurkan alat bantuan pernafasan itu di negara mereka. Korang tengok video ni.

Dalam hal ini lelaki tersebut menyalahkan kerajaan mereka kerana bertindak lambat dan menggesa kerajaan Sepanyol untuk uruskan masalah ini.

Dia juga menggesa agar pihak kerajaan menggunakan pendapatn mereka untuk membeli mesin tersebut supaya dapat membendung daripada ‘kekejaman’ ini.

Lelaki itu juga menggesa agar dapat kongsikan video ini kepada semua. Video tersebut telah menyentuh hati netizen di Malaysia. Ramai yang turut bersedih dengan apa yang berlaku di negara mereka.

Harap kes ini dapat dijadikan pengajaran buat kita supaya terus beringat untuk patuh arahan kerajaan demi keselamatan mereka.

 

Baca : “Dah suruh kuarantin korang nak parti jugak kan?” – US Catat Kes Paling Tinggi, Kalahkan China & Itali