in ,

“Dia tak bagitahu orang langsung” – [Video] Pesakit Covid-19 Enggan Kuarantin Diri, Selamba Pergi Solat Tarawih

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.

Di Indonesia viral video seorang lelaki yang disahkan positif Covid-19 berusia 57 tahun berbalah dengan pegawai kesihatan kerana enggan isolasikan diri dan sebaliknya tekad pergi melakukan Solat Tarawikh di Masjid.


Disebabkan itu hari ni petugas medik terpaksa kenal pasti lingkungan tempat pesakit itu untuk mengesan kontak-kontak dengan lelaki tersebut.

 

Tak nak beri kerjasama, tengking kata dia sihat

Masa ahli jawatankuasa kampung dan phak medik ingin kerumahnya dia tengah tak ada kerumah, padahal sudah diarahkan untuk isolasikan diri sejak dia baru pulang dari Gowa, Makassar.

Mereka cuba cari dan mendapati bahawa pesakit itu sedang melakukan solat tarawih secara berjamaah di Masjid. Pesakit itu dikatakan kluster tabligh yang menghadiri program Ijtima Ulama Sedunia di Gowa, Sulawesi  Selatan.

Ketika pulang dia ada menjalani pemeriksaan dan kebelakangan ini keputusan mendapati bahawa  dirinya disahkan positif.

Namun, ketika sedang menunggu kpeutusan pemeriksaan itu, dia langsung tak beritahu orang yang  dalam pemantauan pemeriksaan, dan rahsiakan yang dia sepatutnya melakukan isolasi diri.

Berikutan itu, pasukan medik yang lengkap dengan PPE datang kerumahnya setelah ketahui keputusan itu dan dia enggan memberi kerjasama dan berbalah dengan petugas.

Katanya dia sihat sahaja dan tidak memiliki simptom-simptom Covid-19.

 

Namun, pesakit berusia 57 tahun ini akhirnya beri kerjasama dan menyedari bahawa dirinya telah membahayakan warga lain dan keluarga setelah diperjelaskan.

Dia dengan sukarela dibawa oleh petugas untuk naik ambulans bagi menjalani rawatan dan isolasi.

 

Baca : “Ni dah kira jenayah” – Pramugari Ada Simptom Covid-19 Lari Dari Hospital Parit Buntar?

Ikuti kami di Facebook, Youtube, Twitter, and Instagram untuk berita terkini setiap hari.