Lelaki Ternampak Seorang Cina Sedang Tercari-cari Sesuatu, Rupa-rupanya Bila Ditanya…

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:



Isu kepercayaan dan agama merupakan hal yang agak sensitif untuk dibicarakan, tambahan pula dalam sebuah negara yang berbilang kaum dan agama seperti Malaysia ini. Namun tidak salah jika kita sebagai individu untuk mengenal dan mengetahui dengan lebih lanjut mengenai agama lain tanpa niat untuk menghina dan bercakap yang tidak elok mengenai agama tersebut.

Menerusi perkongsian Ammar Adzim di Twitter, dia telah menceritakan pengalaman bertemu secara tidak sengaja dengan seorang lelaki Cina yang disangka sedang mencari tandas. Namun sebenarnya…

Cari toilet?



Sumber: Twitter
Sumber: Twitter

Rupa-rupanya cuma nak tengok cara orang Muslim solat…

Sumber: Twitter

Wajah Cina tapi bernama seperti India? 

Sumber: Twitter

Meskipun pertemuan Ammar dan Shiva merupakan pertemuan singkat, Ammar merasakan ia merupakan perkara yang bermakna yang pernah berlaku ke atas dirinya. Secara tidak sengata, ia mengajar Ammar untuk lebih memahami dari perspektif mereka yang berlainan agama mengenai kehidupan dan kepercayaan mereka.

Sumber: Twitter

Malah tambah Ammar lagi, orang kita sepatutnya jangan mudah jadi judgemental atau stereotype dengan orang lain. Paling penting, teguhkan iman dan luaskan pandangan. Jangan mudah percaya dengan apa yang kita dengar tapi percayalah dengan apa yang kita lihat. Kan??

Sumber: Twitter

Betul juga apa yang dikatakan Ammar tu. Tak sangka dengan hanya pertemuan ringkas tak sampai satu jam, banyak ilmu yang kita boleh timba daripadanya. Mana tahu dek kerana layanan baik Ammar kepada lelaki tersebut, dia terfikir nak berhijrah kan?



Semoga kisah ini memberi pengajaran buat semua…

Baca: Foto Bapa Kira Duit Syiling Ini Buat Orang Ramai Sebak. Rupa-rupanya Kerana…

Rocket WOBDapatkan berita yang paling viral setiap hari:


Written by Syaida Ismail

Seorang yang suka berimaginasi dan amat meminati penyanyi nombor satu negara, Dato' Siti Nurhaliza. Mungkin kelihatan comel dan tidak merbahaya, namun amat menyukai novel bergenre aksi-thriller. Hati-hati!